REGULAMIN
MIEJSKIEJ LIGI PIŁKI NOŻNEJ
Łomża 18.02.2010 r
I CEL ROZGRYWEK
Celem rozgrywek jest popularyzacja piłki nożnej Łomży, wyłonienie najlepszej drużyny reprezentującej środowisko Łomżyńskie i ościenne oraz stworzenie warunków do rywalizowania tych drużyn.
Propagowanie aktywnego spędzania wolnego czasu młodzieży i osób dorosłych.
II ORGANIZATOR
1. Miejska Liga Piłki Nożnej to rozgrywki piłkarskie prowadzone w Łomży na boisku o sztucznej nawierzchni z udziałem drużyn amatorskich pochodzących z Łomży jak również z poza granic miasta.
2. Organizatorem rozgrywek jest Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Łomży zwany w dalszej części regulaminu „Organizatorem”.
3. Do kompetencji Organizatora należy:
a) podejmowanie decyzji dotyczących respektowania regulaminu i systemu rozgrywek,
b) weryfikacja zawodników, meczów, kar i rozgrywek,
c) rozpatrywanie odwołań
4. Organizator ogranicza liczbę drużyn w danym sezonie do 12 zespołów. Jeśli zgłosi się więcej zespołów to zadecyduje kolejność zgłoszeń.
5. Wszelkie sprawy sporne wynikłe w trakcie trwania rozgrywek oraz po ich zakończeniu rozpatruje Organizator.
6. Ostateczny głos we wszelkich sprawach spornych należy do Organizatora.
III TERMIN I MIEJSCE ZAWODÓW
1. Rozgrywki prowadzone są w Łomży na boisku ORLIK ul. Katyńska zgodnie z ustalonym przez Organizatora terminarzem dostarczonym kierownikom drużyn i dostępnym na stronie www.orliklomza.pl
2. Rozgrywki przeprowadzane są na boisku „ ORLIK 2012”.
3. Jeżeli jedna z drużyn nie stawi się na boisku gotowa do gry najpóźniej 15 minut po obowiązującym terminie ustalonym przez organizatora, sędzia odgwizduje koniec zawodów. Zespół zostaje ukarany walkowerem (5:0).
4. Za mecz oddany walkowerem pobierane są opłaty (pierwszy walkower–50zł,
drugi walkower–100zł, itd.)
drugi walkower–100zł, itd.)
5. Przełożenie meczu może nastąpić tylko jeden raz w każdej rundzie po uiszczeniu opłaty w wys. 50zł oraz przyzwoleniu na rozegranie meczu przez drużynę przeciwną i organizatora MLPN. Rozegrany mecz tj. jego miejsce oraz termin, ustalane są indywidualnie między organizatorami, MLPN a zainteresowanymi drużynami. Prośbę o przełożenie terminu spotkania, zainteresowana drużyna, wnosi do organizatora w postaci pisma na adres e-mail orliklomza@o2.pl lub w formie pisemnej do sędziego rozgrywek na kolejkę przed spotkaniem przekładanym. Jeżeli drużyna nie uzyska zgody na rozegranie spotkania i nie rozegra go zgodnie z terminarzem ligi, wówczas spotkanie takie traktowane jest jako walkower na korzyść drużyny przeciwnej 5 : 0
IV SYSTEM ROZGRYWEK
1. Każdy zespół zgłasza do rozgrywek listę zawodników z informacją o osobie odpowiedzialnej za drużynę, którą jest Kierownik drużyny. Jedynie Kierownik drużyny jest upoważniony do zgłaszania do rozgrywek poszczególnych zawodników i występowania w imieniu drużyny do Organizatora. W razie nieobecności kierownika rolę tę pełni kapitan.
2. Drużyny składają się maksymalnie z 15 zawodników, zgłoszonych wcześniej na „Liście zawodników” (stanowiącą załącznik nr 1 niniejszego regulaminu) występujących w jednolitych strojach. Do protokołu meczowego wpisać można maksymalnie 12 zawodników.
3. Tożsamość każdego zawodnika może zostać sprawdzona przez sędziego zawodów lub członków Wydziału Gier i Dyscypliny, także na wniosek drużyny przeciwnej. W związku z powyższym zawodnicy powinni posiadać dokumenty potwierdzające tożsamość. W przypadku niemożliwości potwierdzenia tożsamości w trakcie zawodów, zawodnik obowiązany jest stawić się na najbliższe posiedzenie Wydziału Dyscypliny z dokumentem pozwalającym potwierdzić jego tożsamość.
4. Do gry w danej kolejce mogą przystąpić jedynie zawodnicy wpisani do protokołu który należy dostarczyć do organizatora najpóźniej w dniu kolejki. Jeżeli drużyna wystawi zawodnika nie wpisanego do protokołu na daną kolejkę i taki fakt zostanie ujawniony, drużyna taka dostaje walkower (5:0) na korzyść drużyny przeciwnej.
5. Jeżeli dwie drużyny mają taki sam kolor koszulek następuje losowanie, która drużyna założy znaczniki.
6. Zawodnik uczestniczący w rozgrywkach musi mieć ukończone co najmniej 16 lat i dodatkową pisemną zgodę rodziców lub prawnego opiekuna.
7. W sezonie wszystkie drużyny rozegrają w lidze spotkania systemem „każdy z każdym” mecz
i rewanż.
i rewanż.
8. Za zwycięstwo przyznaje się 3 punkty, za remis 1, za porażkę 0.
9. O miejscu drużyny w tabeli decydują kolejno:
a. Ilość zdobytych punktów
b. Korzystniejszy bilans bezpośrednich spotkań pomiędzy zainteresowanymi zespołami
c. Korzystniejsza różnica bramek zdobytych i straconych we wszystkich spotkaniach ligowych.
d. Większa ilość bramek zdobytych
e. Dodatkowy mecz pomiędzy zainteresowanymi drużynami
f. W wypadku trzech zainteresowanych drużyn - dodatkowa tabela
g. W przypadku, gdy dwoma zespołami z jednakową ilością punktów są zespoły zajmujące I i II miejsce, stosuje się jedynie punkty a i b. Jeśli nie rozstrzygają one o kolejności zarządza się dodatkowy mecz.
10. Drużyna, która nie stawiła się trzy razy do rozegrania zawodów w czasie sezonu zostaje z nich automatycznie wycofana. Jeśli drużyna rozegra 50% spotkań, to wyniki pozostają, a nierozegrane mecze uznane są za walkower.
11. Dopuszczalny jest udział 2 zawodników zgłoszonych w PZPN w każdej drużynie. Za zawodnika zgłoszonego do rozgrywek PZPN (lub jednostki wchodzącej w jej skład, np. PodlaskiZPN) uważa się zawodnika, który występuje w rozgrywkach LIGI OKREGOWEJ (KOS) i wyższej. Zawodnicy, którzy w danym roku (np. 2010) kończą 18 lat, a grają w rozgrywkach juniorów, prowadzonych w ramach PZPN, nie są traktowani jako zgłoszeni, chyba że zanotowali występ w KOS i wyższej (dot. rozgrywek seniorów). Zawodnicy, którzy w danym roku kończą, bądź skończyli 35 lat, są uważani za oldboy'ow i nie są traktowani jako zawodnicy zgłoszeni.
12. Za wstawienie do gry:
a) Zawodnika nieuprawnionego, zawieszonego, odbywającego karę dyskwalifikacji orzeka się walkower.
b) Zawodnika grającego pod obcym nazwiskiem orzeka się walkower, karę odjęcia 5 punktów, a zawodnika i kierownika zawiesza się na okres 2 miesięcy.
13. Zawodnik jednej drużyny może przejść do innej po zakończeniu danej rundy rozgrywek w tz. „ okienku transferowym. Możliwe jest dopisanie do „Listy zawodników” łącznie 5 graczy, przy czym zgłoszenie takie może nastąpić jedynie po zakończeniu pierwszej rundy i przed rozpoczęciem rundy rewanżowej.
14. Organizator rozgrywek nie ubezpiecza zawodników od następstw nieszczęśliwych wypadków zaistniałych podczas zawodów i nie ponosi odpowiedzialności za utratę zdrowia czy życia w czasie rozgrywania zawodów.
15. Organizator zapewnia opiekę medyczną w postaci wykwalifikowanej pielęgniarki na czas rozgrywek.
16. Zapoznanie się z regulaminem a w szczególności z rozdziałem IV pkt.14 zawodnik poświadcza podpisując własnoręcznie „Listę zawodników” (zał. nr 1).
17. Zawodnik niepełnoletni podpisuje „Listę zawodników” a ponadto jest zobowiązany posiadać oświadczenie (załącznik nr 2) podpisane przez rodzica lub prawnego opiekuna.
18. W każdym spotkaniu może uczestniczyć maksymalnie 12 zawodników każdej drużyny.
19. Zawody będą prowadzić sędziowie z uprawnieniami.
20. O dopuszczeniu zawodnika do gry decyduje sędziowie zawodów. Postanowienie takie jest ostateczne, a złamanie zakazu gry powoduje przyznanie walkowera dla drużyny przeciwnej.
V PRZEPISY
1. W rozgrywkach Miejskiej Ligi Piłki Nożnej Organizator przyjmuje przepisy gry zatwierdzone przez Polski Związek Piłki Nożnej z zastrzeżeniem, że czas gry wynosi 2 x 20 minut, przy czym sędzia może doliczyć czas w następujących sytuacjach :
a. wykopnięcie piłki poza ogrodzenie
b. groźna kontuzja i konieczność udzielenia pomocy lekarskiej
c. na prośbę sędziego zawodów
2. Na boisku jednocześnie może przebywać 6 zawodników z drużyny ( 5+1)
- drużyna musi rozpocząć grę w minimum czteroosobowym składzie.
- mecz kończy się walkowerem, gdy drużyna zostanie w trakcie gry zdekompletowana, tzn. gdy na boisku pozostanie mniej niż czterech zawodników jednej z drużyn.
3. Zmian „hokejowe” w strefie zmian.
- w razie nie wykonania zmiany w strefie zmian zawodnik może zostać ukarany upomnieniem (ż.k) i przyznanie rzutu wolnego pośredniego dla drużyny przeciwnej.
4. Sędzia nie ma prawa dopuścić do gry zawodnika pod wyraźnym wpływem alkoholu
lub innych środków odurzających.
lub innych środków odurzających.
· Zawodnik musi być napomniany i zobaczyć żółtą kartkę, jeżeli popełnia jakiekolwiek z następujących przewinień:
- jest winny niesportowego zachowania
- słownie lub czynnie okazuje niezadowolenie
- uporczywie narusza przepisy gry
- opóźnia wznowienie gry
- nie zachowuje wymaganej odległości od piłki podczas wykonywania rzutu wolnego lub rożnego
· Zawodnik musi być wykluczony z gry i zobaczyć czerwoną kartkę, jeżeli popełnia jakiekolwiek z następujących przewinień:
- popełnia poważny, rażący faul,
- zachowuje się gwałtownie, agresywnie,
- pluje na przeciwnika lub inną osobę,
- pozbawia drużynę przeciwną bramki, lub realnej szansy zdobycia bramki zagrywając piłkę ręką (nie dotyczy bramkarza we własnym polu karnym),
- pozbawia realnej szansy zdobycia bramki, przeciwnika poruszającego się w kierunku bramki tego zawodnika, popełniając przewinienie karane rzutem wolnym lub rzutem karnym,
- używa ordynarnego, obelżywego, obraźliwego języka i/lub gestów,
- otrzymuje drugie napomnienie żółtą kartka w tych samych zawodach.
Drużna której zawodnik otrzymał czerwoną kartkę gra w osłabieniu przez 3 minut bez możliwości uzupełnienia zespołu po stracie bramki.
5. Drużyna jest zobowiązania do pozostawienia porządku na obiekcie sportowym. Każda drużyna po meczu powinna posprzątać po sobie i swoich kibicach, teren zajmowany przez nich na obiekcie sportowym. Uprzątnięcie śmieci (papiery, butelki, puszki itp.) do koszy na śmieci wystawionych na obiekcie.
6. W sprawach nie poruszonych w niniejszym regulaminie obowiązujące są przepisy i zasady gry w piłkę nożną opublikowane przez PZPN.
VI SANKCJE I WYMIARY KAR
W rozgrywkach Miejskiej Ligi Piłki Nożnej obowiązują kary ustalone przez Organizatora
i ujęte w Regulaminie Komisji Dyscyplinarno - Sędziowskiej
i ujęte w Regulaminie Komisji Dyscyplinarno - Sędziowskiej
VII POSTANOWIENIA OGOLNE
1. Nagrody:
- za zdobycie pierwszych trzech miejsc zespoły otrzymają: puchary, dyplomy oraz medale.
- pozostałe drużyny otrzymują puchary i dyplomy.
- indywidualnie ,,król strzelców” rozgrywek otrzymuje: statuetkę, dyplom oraz………...........….
W przypadku, gdy największą liczbę bramek zdobyło dwóch (lub więcej) zawodników, tytuł „króla strzelców” przyznaje się obu (lub więcej) zawodnikom.
- indywidualnie „najlepszy bramkarz” rozgrywek otrzymuje: statuetkę, dyplom oraz.............................................................................................................................
- zespół ,,fair play” otrzymuje statuetkę oraz dyplom
2. Ze względów organizacyjnych obowiązuje wpisowe w wysokości 300 złotych od drużyny, płatne w kasie MOSiR w całości do dnia 2010.04.14. Zespół, który nie opłaci wpisowego we wskazanym terminie nie zostanie dopuszczony do rywalizacji. Zespołowi, który opłacił wpisowe do rozgrywek, a następnie wycofał się w ich trakcie nie przysługuje prawo zwrotu pieniędzy.
3. W ramach wpisowego Organizator zapewnia:
- Obsadę sędziowską
- Nagrody, dyplomy
- Szatnie z możliwością korzystania z natrysków
- Piłki do rozgrywania spotkań
- Znaczniki
- Opieka medyczna
- inne
4. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za wypadki powstałe podczas trwania rozgrywek i za rzeczy pozostawione na terenie obiektu.
5. Za usterki stwierdzone w szatniach finansową odpowiedzialność ponoszą kierownicy drużyny.
6. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych, piwa oraz palenia papierosów w szatniach i na terenie obiektu sportowego.
7. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo interpretacji niniejszego regulaminu.
8. Wszyscy uczestnicy rozgrywek Miejskiej Ligi Piłki Nożnej zobowiązani są zapoznać się
z niniejszym regulaminem i przestrzegać go podczas rozgrywek.
z niniejszym regulaminem i przestrzegać go podczas rozgrywek.
9. Oficjalną stroną Miejskiej Ligi Piłki Nożnej jest strona www.orliklomza.pl
10. Tylko informacje znajdujące się na tej stronie są podstawą do wnoszenia skarg i wniosków dotyczących rozgrywek
11. Skargi i wnioski należy przesyłać drogą elektroniczną na adres orliklomza@o2.pl lub pisemnie do Organizatora rozgrywek.
REGULAMIN KOMISJI DYSCYPLINARNO - SĘDZIOWSKIEJ
Wydział dyscyplinarno - sędziowski ściśle realizuje zadania zlecone przez Organizatora,
1. W skład komisji dyscyplinarno - sędziowskiej wchodzą:
- Przedstawiciel Organizatora
- 2 członków komisji – sędziowie prowadzący spotkania
- Przedstawiciel Organizatora
- 2 członków komisji – sędziowie prowadzący spotkania
2. W posiedzeniach komisji w wypadku otrzymania ,,cz.k." może uczestniczyć zawodnik ukarany oraz kierownik drużyny.
WYMIAR KARY
I. Wydział dyscyplinarny wyznacza karę w granicach przewidzianych niniejszym regulaminem, uwzględniając rodzaj, stopień i okoliczności przewinienia, biorąc pod uwagę cele profilaktyczne i doraźne.
II. Sankcje karne dla zawodników ukaranych karami indywidualnymi w postaci napomnienia (ż.k.) oraz
wykluczeń (cz.k.).
wykluczeń (cz.k.).
1. Kara zakazu gry w 1 (jednym) spotkaniu - za przewinienia polegające na:
a) rozmyślnym powstrzymaniu w sposób niedozwolony przeciwnika (lub piłki ręką) będącego
w korzystnej sytuacji do zdobycia bramki;
w korzystnej sytuacji do zdobycia bramki;
b) otrzymaniu przez zawodnika 3 (trzeciego) kolejnego napomnienia.
2. Kara zakazu gry w 2 (dwóch) spotkaniach - za przewinienia polegające na otrzymaniu przez zawodnika
6 (szóstego) kolejnego napomnienia.
6 (szóstego) kolejnego napomnienia.
3. Kara zakazu gry w 3 (trzech) kolejnych spotkaniach - za przewinienia polegające na:
a) gwałtownym protestowaniu zawodnika przeciw decyzji sędziego, używając w stosunku do niego
słów wulgarnych lub obraźliwych;
słów wulgarnych lub obraźliwych;
b) otrzymaniu przez zawodnika 9 (dziewiątego) kolejnego napomnienia;
c) popełnieniu przez zawodnika innego rodzaju czynu uznanego przez sędziego jako wybitnie nie
sportowego zachowania się.
sportowego zachowania się.
4. Kara zakazu gry w 5 (pięciu ) spotkaniach oraz kara finansowa w wys. 100zł - za przewinienia polegające na:
a) grze brutalnej - rozmyślnym kopnięciu lub usiłowaniu kopnięcia przeciwnika lub współpartnera
b) grze brutalnej - rozmyślnym uderzeniu lub usiłowaniu uderzenia przeciwnika lub współpartnera
5. Kara dyskwalifikacji na okres od ½ (pół) roku wzwyż oraz kara finansowa 250zł
- za przewinienia polegające na czynnym znieważeniu lub usiłowaniu znieważenia organizatora, sędziego związkowego , kolegi z drużyny lub przygodnego.
- za przewinienia polegające na czynnym znieważeniu lub usiłowaniu znieważenia organizatora, sędziego związkowego , kolegi z drużyny lub przygodnego.
6. Kary w punktach la,lb,3a,3b,4a,4b mogą być wyższe niż 1 - 2 (jedno - dwa) spotkania w sytuacji gdy zawodnik po otrzymaniu kary wykluczenia (cz.k.) znajduje się poza boiskiem (po opuszczeniu” ławki zawodników rezerwowych”) a w dalszym ciągu zachowuje się w sposób wybitnie nie sportowy.
7. Wystawienie do gry zawodnika nieuprawnionego powoduje zweryfikowanie meczu na walkower 5-0, jednak w przypadku wyniku korzystniejszego aniżeli walkower (wszystkie zwycięstwa wyższe niż 5-0) utrzymuje się wynik z boiska z pozbawieniem zdobytych bramek drużyny ukaranej oraz z utrzymaniem strzelców bramek dla drużyny, której przyznano walkower.
8. „Na poczet odbywania kary wliczane są spotkania zweryfikowane na walkower dla drużyny, w której występuje zawieszony zawodnik, jeśli w protokole meczowym nie znalazło się jego nazwisko. Z kolei, jeśli drużyna, w której występuje zawieszony zawodnik nie stawiła się do gry, zawodnikowi nie wlicza się takiego spotkania na poczet odbywania kary”
9. Kary dla winnych zawodników ustalane są tylko i wyłącznie na podstawie pisemnego opisu wydarzeń związanych z karami indywidualnymi, przedstawionego przez sędziego głównego w sprawozdaniu meczu. Wszystkie nałożone i opisane kary w sprawozdaniu powinien potwierdzić kierownik drużyny czytelnym podpisem.
10. Osobą odpowiedzialną za ewidencję kar indywidualnych w zespole i wystawienie zawodników do gry jest kierownik drużyny.
11. Organizator może podjąć decyzję o karze dla danego zawodnika w sytuacji, gdy popełnił on rażące przewinienie, a nie zostało ono zauważone przez sędziego.
12. W przypadku wybitnie nie sportowej i nieuczciwej postawy danej drużyny Organizator po zasięgnięciu opinii sędziego zawodów ma prawo podjąć decyzję o zweryfikowaniu spotkania na walkower lub obustronny walkower a nawet zdyskwalifikowanie drużyny z rozgrywek.
13. Za przewinienia na terenie obiektu sportowego karze pieniężnej podlegają również opiekunowie drużyn. O wysokości kary decydują Organizator oraz komisja dyscyplinarna.
14. Odwołanie od decyzji komisji przysługuje kierownikom drużyn w ciągu 3 dni od daty ukarania zawodnika. Odwołanie winno być złożone w formie pisemnej do organizatora.
15. Protesty dotyczące zakończenia meczu składane są w ciągu 48 godzin od zakończonego spotkania i składane są w formie pisemnej.
16. Wszelkie opłaty związane z poniesionym karami finansowymi należy uregulować w siedzibie MOSiR w Łomży ul. Zjazd. Jeżeli drużyna nie ureguluje kary w terminie 7 dni od otrzymania kary, nie będzie mogła przystąpić do rozegrania meczu w następnej kolejce i otrzymuje walkower (5:0) na korzyść drużyny przeciwnej.
MIEJSKA LIGA PILKI NOZNEJ w Łomży
Klasyfikacja ,,Fair Play"
Zasady punktacji :
1. Żółta karta – 3 pkt
3. Każda następna żółta kartka – wielokrotność 3 pkt ( druga – 6 pkt, trzecia – 9 pkt, itd. )
4. Czerwona kartka po drugiej żółtej – 5 pkt.
4. Tzw. „zwykła” czerwona kartka ( akcja ratunkowa, ręka ) – 10 pkt
5. Każda następna „zwykła” czerwona kartka – wielokrotność 10 pkt
( druga – 20 pkt, trzecia – 30 pkt. itd. )
( druga – 20 pkt, trzecia – 30 pkt. itd. )
6. Czerwona kartka za nie sportowe zachowanie, obrazę sędziego, uderzenie przeciwnika lub sędziego, złośliwy faul - 20 pkt
7. Nie stawienie się drużyny do gry – 30 pkt
W przypadku jednakowej ilości ujemnych punktów o wyższym miejscu
w klasyfikacji ,,Fair Play” decyduje wyższa lokata drużyny w końcowej tabeli danego sezonu.
w klasyfikacji ,,Fair Play” decyduje wyższa lokata drużyny w końcowej tabeli danego sezonu.